Sök:

Sökresultat:

1970 Uppsatser om Feedback-vänligt klimat - Sida 1 av 132

Feedback för utveckling : En undersökning av feedbackprocessen pÄ konsultföretag

Fo?retag och organisationer har individuella uppla?gg fo?r hur de arbetar med feedback, det a?r inte garanterat att na?gon sto?rre vikt la?ggs vid feedback, trots att det utgo?r en va?rdefull resurs. Denna studie identifierar vad som utma?rker en bra respektive mindre bra feedbackprocess fo?r den enskilda medarbetaren och underso?ker hur ett fo?retags riktlinjer och arbetssa?tt pa?verkar medarbetarens mo?jligheter att fa? bra feedback. Fo?r att underso?ka detta har tva? fallfo?retag anva?nts, konsultfo?retagen Accenture och Frontwalker.

Oral Feedback in the EFL classroom

LÀrare anvÀnder sig av olika metoder för att hjÀlpa studenter att utveckla de verktyg de behöver för att lÀra sig engelska, eller nÄgot annat Àmne. En metod hÀr Àr muntlig feedback, som anvÀnds för att uppmuntra elever eller korrigera dem nÀr de utför sprÄkliga fel. VÄrt mÄl med detta examensarbete Àr dÀrför att undersöka vilka typer av muntlig feedback som kan hittas i ett klassrum dÀr man lÀr sig engelska som frÀmmande sprÄk och vilka attityder som bÄde lÀrare och studenter kan ha gentemot muntlig feedback. Tre typer av undersökningsmetoder har anvÀnts: observationer, intervjuer och enkÀter. Resultatet visar pÄ att studenter förhÄller sig positivt till muntlig feedback i klassrummet, sÀrskilt explicit corrective feedback.

Feedback : Ur ett elevperspektiv

AimThe purpose of the survey was to see how students relate to feedback in physical education. The aim was also to find out how students like to receive feedback (written, oral or timing). The survey will also specify what kind of feedback the teacher provides.QuestionsHow do students react to feedback?How do students want to receive feedback?What kind of feedback do the students receive during the lessons in physical education?MethodThe method used in this study was qualitative group interviews with an observation before the interviews. The school that participated was my placement school during my teachers program and it is located in a suburb south of Stockholm.

ATT GE OCH TA EMOT FEEDBACK : nÄgra lÀrares upplevelser av feedback i sin arbetssituation

Syftet med föreliggande studie var att fÄ en större förstÄelse för hur nÄgra lÀrare upplevde feedback i sin arbetssituation. De frÄgestÀllningar som studien baserades pÄ var: Vilken inverkan har feedback pÄ arbetsglÀdjen pÄ en arbetsplats, sett ur ett medarbetarperspektiv? PÄ vilket sÀtt har denna feedback en relation till lÀrarnas utveckling av sin egen feedbackkompetens? Det metodologiska angreppssÀttet var en semistrukturerad intervjuguide. Urvalet bestod av Ätta lÀrare. Intervjuerna varade 20-35 minuter.

Att tala sÄ det trÀffar : Om konsten att ge och ta feedback

To have a functioning organization where there is a self-development for employees them selves, as well as between managers and employees, where employees are empowered and work for the organization and its goals. Feedback seems to be the main instrument to solve problems and create that organization. At the Military Academy Karlberg and the basic officers training there is a lot of discussions about feedback and how it is supposed to be carried out. This essay discusses the matter of how well we live up to the demands set by leadership classes at the Military Academy, what the platoon leaders do think about how feedback takes its expression. The questions about how feedback is used are to be answered by interviews with five platoon leaders and their thoughts about how feedback is communicated at the Academy.

Upp pÄ tÄ, snabba fötter! : En kvalitativ studie om feedback i idrottsundervisningen pa? ho?gstadiet

Forskning har visat att ra?tt utformad feedback kan ha va?ldigt bra effekt pa? elevers la?rande. Idrottsla?rarens uppgift a?r att hja?lpa elever utveckla sina kunskaper och fa?rdigheter i a?mnet, vilket kan go?ras med feedback som verktyg. Med detta som grund var mitt syfte att, genom observationer av idrottslektioner och en la?rarintervju, underso?ka hur en idrottsla?rare anva?nder feedback i sin undervisning samt om och i sa? fall hur elever fa?r ge feedback till varandra.

Vems feedback Àr viktigast- chefens eller arbetskamratens? : En kvantitativ studie som belyser feedback pÄ arbetsplatsen

Syftet med föreliggande studie var att studera om det fanns skillnader i hur fyra dimensioner av feedback uppfattades beroende pÄ om den kom frÄn arbetskamrat eller chef. De fyra dimensionerna var; Kvalité, Framförande, Positiv och Negativ feedback. Ytterligare ett syfte var att undersöka om kön, Älder och anstÀllningstid hade en pÄverkan i uppfattningen av de fyra feedbackdimensionerna. Studien utfördes pÄ en anstalt och en kriminalvÄrds-utbildningsenhet i mellan Sverige. MÀtinstrumentet som anvÀndes var Feedback environment scale (FES) ursprungligen framtagen av Steelman, Levy och Snell (2004) och översatt till svenska av Jansson och Nilsson (2010).

Feedback: en studie om betydelsen av feedback i
undervisningen i de tidigare Ă„ren

I detta arbete har vi undersökt i vilken omfattning och i vilka former feedback förekommer samt om feedback har betydelse för motivationen i lÀrandet. Undersökningen genomfördes pÄ tvÄ grundskolor bland elever i Är 5 och 6, och bland lÀrare vilka arbetat mellan 10 mÄnader och upp till 37 Är. Enligt litteraturen Àr feedback detsamma som Äterkoppling och pÄverkar elevernas motivation i skolan och feedback bör nyttja eleven sÄ att denne motiveras att inhÀmta vidare kunskaper. Litteraturstudien pÄvisade Àven att det finns olika typer av feedback, summativ och formativ, samt att det Àr betydande bÄde för elever och lÀrare med feedback. Studien visade Àven att feedback leder till reflektion dÄ eleven fÄtt sÄ pass mycket hjÀlp att denne pÄ egen hand söker vidare kunskaper.

Hur olika lÀrstilar pÄverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet Àr att beskriva hur anvÀndningen av feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats anvÀnts för att studera upplevelsen av feedback pÄ individnivÄ. Respondenterna, frÄn tvÄ medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktÀr samt fÄtt svara pÄ en enkÀtundersökning för att kategoriseras efter lÀrstilarna. Slutsatser: VÄrt resultat visar att individers olika upplevelser av feedback kan spÄras till individens lÀrstil. Varje lÀrstil har sina egna utmÀrkande faktorer som organisationer bör ta hÀnsyn till vid förmedling av feedback till de anstÀllda.

Feedback - lÀrares vÀn eller fiende? : en studie av lÀrares anvÀndning av feedback

SammanfattningSyfteSyftet med föreliggande studie Àr att jÀmföra lÀrares verbala feedback i ett teoretiskt Àmne med deras verbala feedback i ett praktiskt Àmne.Med följande frÄgestÀllningar:Vilken typ av feedback ger lÀrare i idrott & hÀlsa?Vilken typ av feedback ger lÀrare i ett teoretiskt Àmne?Hur ser lÀrare pÄ feedback som ett pedagogiskt verktyg?MetodFöreliggande studie Àr en kvalitativ studie med observation och intervju som insamlingsmetod. Urvalet Àr fyra tvÄÀmneslÀrare som undervisar pÄ gymnasiet i idrott och hÀlsa och ett teoretiskt Àmne. Varje lÀrare har observerats under en idrottslektion och en lektion i ett teoretiskt Àmne, samt intervjuats efter varje observationstillfÀlle.ResultatResultaten visar vilken typ av feedback som Àr vanligt förekommande i ett teoretiskt Àmne och i idrott och hÀlsa. Det visar Àven hur de olika lÀrarna anvÀnder feedback och vilken typ av feedback de vÀljer att anvÀnda mest.

Hur olika lÀrstilar pÄverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet Àr att beskriva hur anvÀndningen av feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats anvÀnts för att studera upplevelsen av feedback pÄ individnivÄ. Respondenterna, frÄn tvÄ medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktÀr samt fÄtt svara pÄ en enkÀtundersökning för att kategoriseras efter lÀrstilarna. Slutsatser: VÄrt resultat visar att individers olika upplevelser av feedback kan spÄras till individens lÀrstil. Varje lÀrstil har sina egna utmÀrkande faktorer som organisationer bör ta hÀnsyn till vid förmedling av feedback till de anstÀllda. Vi har kommit fram till att organisationers effektivitet kan höjas vid medveten anvÀndning av feedback och genom att ta hÀnsyn till individens lÀrstil..

Att spela pÄ konjunktioner : en studie av hur feedback pÄverkar konjunktionsfel

Denna studie undersöker hur antalet konjunktionsfel pÄverkas av feedback av varierande komplexitet. Ett konjunktionsfel uppstÄr nÀr en sammansatt hÀndelse A&B bedöms som mer sannolik Àn nÄgon av de ingÄende hÀndelserna A eller B. Ett datorbaserat experiment med 45 deltagare fördelade pÄ tre betingelser (Singel, Trippel, Mix) kördes. I en trÀningsfas bedömde deltagarna utgÄngen pÄ spelkuponger innehÄllande en fotbollsmatch (Singel), tre fotbollsmatcher (Trippel) eller bÄde en och tre fotbollsmatcher (Mix) och fick feedback pÄ bedömningarna. I en testfas gjorde alla deltagarna bedömningar av sannolikheten för vinst pÄ spelkuponger med en eller tre fotbollsmatcher.

Positiv feedback : En kvalitativ studie

VÄrt syfte med studien Àr att undersöka hur enhetschefer anser att de ger och hur de fÄr positiv feedback och i hur stor utstrÀckning det förekommer. Vi har valt att göra studien i en kommun, inom vÄrd och omsorg, dÀr enhetscheferna har samma chef och finns i samma verksamhet. VÄr frÄgestÀllning: Förekommer positiv feedback och i sÄdana fall i vilken typ av kommunikationsform?I vilken utstrÀckning förekommer positiv feedback?Hur upplever enhetschefen positiv feedback?Vi har valt att anvÀnda en kvalitativ metod och göra intervjuer med semi- strukturerade frÄgor. Undersökningen genomfördes med att vi intervjuade nio enhetschefer inom vÄrd och omsorg i en kommun.

Feedback ur ett la?rarperspektiv : En studie om fyra la?rare i idrott och ha?lsa och deras anva?ndning av feedback

Under a?ren pa? la?rarutbildningen har vi via personliga iakttagelser kunnat sko?nja en diskrepans mellan vad la?rare anser sig sa?nda ut fo?r feedback och hur de beskriver sin feedback. Luke och Sinclair (1991) menar att det a?r la?rarens beteende som a?r den starkaste faktorn till hur elever uppfattar Idrott och ha?lsa i skolan. I relation till det som Hattie och Timperley (2007) samt Stensmo (2008) skriver om hur felaktig feedback kan ge omva?nd effekt riskerar feedback att motarbeta Skolverkets (2011) ambition att fra?mja varje elevs utveckling.

Effekter av feedback pÄ mer respektive mindre komplexa arbetsuppgifter: TvÄ fallstudier av LuleÄ tekniska universitet och TeliaSonera

Feedback Àr ett vanligt förekommande begrepp i dagens samhÀlle, liksom en central del av en organisations ekonomistyrning. Det Àr Àven ett kraftfullt verktyg för att Ästadkomma lÀrande. Feedback, ibland Àven kallat Äterkoppling och prestationsutvÀrdering, handlar om att utvÀrdera utförda prestationer för att sedan kunna ge information kring prestationerna. Syftet med att ge feedback Àr att möjliggöra förbÀttring av mottagarens prestation genom att förÀndra dennes beteende. Vilket sÀtt feedback ges pÄ, liksom av vem den ges, pÄverkar bÄde hur feedback uppfattas och vilka effekter den fÄr.

1 NĂ€sta sida ->